איך לבחור מצלמה דיגיטלית

מדריך לבחירת המצלמה הנכונה

ישנם ארבע סוגי מצלמות עיקריים לבחירה מתוכם, כאשר מחליטים לרכוש מצלמה חדשה.

לכל סוג יש כמובן את היתרונות והחסרונות שלו ולכן בחירת המצלמה המתאימה ביותר עבורך,

תלויה באיזה סוג של תמונות בכוונתך לצלם ומה הציפיות שלך מאיכות התמונה המתקבלת.

אנשים רבים משתמשים בטלפון הנייד שלהם לצילום "תמונות בזק" יום יומיות, אבל לשם צילום תמונות איכותיות, יש להשקיע במצלמה ייחודית מתאימה.

 

מצלמות קומפקטיות:

מצלמות קומפקטיות מכילות כמות מדהימה של טכנולוגיה ממוזערת בעיצוב קומפקטי שמתאים לגודל כיס.

מצלמות קומפקטיות מאפשרות צילום תמונות באיכות גבוהה יותר מהמצלמות המובנות בטלפון הנייד

בעיקר בזכות עדשה גדולה יותר, המאפשרת ליותר אור ויותר פרטים להיקלט על ידי החיישן שלהן.

כמו כן הן בעלות הגדלות זום אופטי המאפשר ביצוע תקריב של האובייקט המצולם, ללא איבוד איכות

הנובע משימוש בזום הדיגיטלי המותקן במצלמת הטלפון הנייד. המצלמה הקומפקטית מתאימה לשימוש יום יומי,

אירועים, טיולים וחופשות משפחתיות בהם אתה לא מעוניין לסחוב אתך ציוד צילום גדול וכבד.

 

משקל קל, ממדים זעירים, מתאים לצילום יום יומי, חופשות ואירועים משפחתיים, איכות תמונה טובה יותר ממצלמות הטלפון הנייד בזכות העדשה הגדולה יותר, קלה לשימוש, אפשרות תקריב עם זום אופטי,

שילטה מלאה ברמת החשיפה לאור, ניתן למצוא בדרך כלל במחיר זול, איכות התמונה נמוכה בממוצע מסוגי מצלמות אחרות (למעט מצלמות טלפון נייד) ולא ניתן להחליף סוגי עדשות.

 

מצלמות ביניים:

מצלמות הביניים הנן קבוצה של מצלמות המתוכננות להעביר תכונות רבות הקיימות במצלמות DSLR

(מצלמות רפלקס דיגיטליות עם עדשה אחת) לדגם קטן ונוח יותר לשימוש. לעיתים קרובות יש בהן זום אופטי

חזק ביותר, המגיע מצילום רחב זווית שמתאים מאוד לצילומי ארכיטקטורה ועד לתקריב של יותר מ 40x

(אידיאלי לצילומי טבע וספורט) כמו כן יש בהן לעיתים קרובות מייצב תמונה איכותי המאפשר צילום בזום

מאוד מקרב, ללא צורך בשימוש בחצובה. מצלמות ביניים מאוד מתאימות למי שמחפש מצלמה חזקה ואיכותית יותר ממצלמה קומפקטית, אבל לא מעוניין במורכבות של מצלמת DSLR מלאה.

איכות תמונה משופרת, עדשה גדולה יותר, המאפשרת כניסת יותר אור ופרטים לתמונה, זום אופטי חזק ביותר,

תכונות מתקדמות רבות הקיימות גם במצלמות DSLR, פשוטה לשימוש, כוללת בהרבה מהמקרים מייצב תמונה טוב, לא ניתן להחליף עדשות והגודל יותר גדול ומסורבל ממצלמות הקומפקט.

 

מצלמות מערכת:

מצלמות מערכת דומות מאוד למצלמות הביניים בכך שהן כוללות תכונות רבות הקיימות גם במצלמות DSLR

אבל באופן קומפקטי ופשוט יותר לתפעול. ההבדל ממצלמות הביניים הוא ביכולת להחלפת עדשה, יכולת הפותחת לך יותר אפשרויות יצירתיות. סוגים רבים של עדשות זמינות לסוג זה של מצלמות: מעדשות זום עוצמתי המאפשרות לך לצלם ממרחק רב ולקבל פרטים חדים ועד לעדשות רחבות זווית המאפשרות לך צילומי תקריב של פרטים קטנים במיוחד. מצלמות מערכת הן אידיאליות בשבילך אם אתה רוצה את עוצמת ה DSLR ביחד עם האפשרות להחליף עדשות וכל זה ארוז באופן יותר קומפקטי ובמחיר זול יותר.

 

איכות תמונה מעולה, אפשרות להחלפת עדשות בהתאם לאובייקט הצילום, תכונות DSLR ארוזות באופן קומפקטי, חיישן Full frame המאפשר הבחנה בפרטים בתמונה, מתאמי עדשות המאפשרים לך חיבור למבחר גדול של עדשות Canon + Nikon הזולות יותר מעדשות DSLR, מחיר מגוון ועשוי להיות גבוה,

איכות תמונה נמוכה יותר ממצלמת DSLR

 

חיישן התמונה

גודל חיישן ומושג ה Megapixels:

Megapixels הנו מושג מדידה המתאר את רמת הפרטים שתוכל לקבל מצילום במצלמה מסוימת.

1 Megapixels משמעותו 1,000,000 פיקסלים נפרדים שחיישן המצלמה מסוגל לקלוט.

בעוד שרמת ה Megapixels מצביעה על יכולת תפקוד החיישן במצלמה, כמו כן חשוב מאוד הגודל הפיזי של חיישן המצלמה. חיישן גדול יותר מסוגל לקלוט יותר אור מהסביבה, באופן שנותן תמונה עם פחות "רעש סביבתי"

וטווח דינאמי טוב יותר. כאשר חיישן גדול יותר ומסוגל לקלוט יותר אור, המצלמה מסוגלת לצלם בתנאי אור (חושך) בעייתיים יותר ללא צורך בשימוש בפלאש. אחד ההבדלים הגדולים והמשמעותיים ביותר בין מצלמת טלפון נייד למצלמות של ממש, הנו גודל החיישן. אפילו למצלמות הקומפקט הקטנות ביותר יש יתרון בגודל החיישן של מצלמת הטלפון הנייד.

 

חיישנים גדולים יותר, צריכים הרבה אור לכיסוי השטח שלהם ומכך- עדשות גדולות יותר וכן מקום התקנה פיזי מספיק ומכך- גם מצלמות גדולות יותר. מסיבה זו חיישנים גדולים נוטים להימצא במצלמות גדולות כגון מצלמות DSLR ולהיפך- במצלמות הטלפון הנייד מותקנים חיישנים קטנים במיוחד.

 

גודל החיישן בפועל מוגדר בדרכים וסימנים שונים, כולל שברים ואותיות. מסיבה זו לרוע המזל, אין זה פשוט לבצע התאמה אופטימאלית בין שיטות הסימון השונות (להשוואת גודל החיישן) הטבלה המצורפת מראה גדלים שונים של חיישנים בשיטות סימון שונות, בהשוואה לגודל בסיס של סרט 35mm מסורתי

לחיישני Full frame קיים ביקוש גבוה עקב יכולתם לתפוס פרטים רבים בתמונה, אבל גם עקב יכולתם להתאים למגוון גדול מאוד של עדשות המתוכננות לגודל סרט 35mm

קיימות מצלמות DSLR רבות עם חיישן קטן יותר מ Full frame שעדיין מתאים לעדשות 35mm, אבל משמעות הדבר היא שקיים סוג של מתאם לעדשה. לדוגמה- אם למצלמה עם חיישן אחר מ Full frame יש

מתאם של 1.5 המשמעות היא שעדשת 200mm תתפקד למעשה כמו 300mm שזה מצוין לצילום זום רחוק

אבל גרוע לצילום מקרוב הדורש רוחב זווית טוב יותר.

חיישני CCD:

חיישנים מסוג Charge Coupled Device (CCD) נמצאים בשימוש כבר יותר מעשר שנים וביכולתם להפיק תמונות באיכות גבוהה ובהפחתת הפרעות "רעש" רקע. חסרונותיהם של חיישנים מסוג זה – צריכת חשמל גבוהה

ובעיה בצילום רצף מהיר (Burst Mode) ניתן עדיין למצוא חיישני CCD בחלק מהמצלמות, אך רוב היצרנים

עברו לחיישני CMOS מתקדמים.

 

טכנולוגיה מיושנת יותר, איכות גבוהה וסינון "רעשי רקע" טוב, ריקון סוללה מהיר יותר,

עלות גבוהה יותר ליצרנים ויכולת מופחתת בצילומי רצף מהיר (מס' צילומים קטן יותר לשנייה)

 

חיישני CMOS:

חיישני "תחמוצת-מתכת מוליך למחצה משלים" (CMOS) הנם חיישני טכנולוגיה חדשה שניתן למצוא ברוב המצלמות החדשות כיום. צריכת החשמל שלהם נמוכה כך שהסוללה שלך תחזיק מעמד יותר זמן,

ויש ביכולתם להפיק יותר תמונות בצילום רצף מהיר. בתחילת הנפקתם לשוק היו לחיישנים אלו בעיות

בניקוי "רעשי הרקע" מהתמונה, אך כיום, מפתחי הטכנולוגיה הצליחו לפתור בעיה זו לגמרי.

 

סוג חיישן ברירת המחדל במצלמות המקצועיות, זולים יותר ליצרנים לייצור, יעילים יותר בצריכת החשמל,

יחס מס' תמונות לשנייה טוב בצילומי רצף מהיר, טכנולוגיה חדשנית יותר.

 

השוואת זום אופטי מול זום דיגיטלי:

למצלמות רבות מגיעות עם יכולות תקריב זום מדהימות המאפשרות לך לצלם ממרחק רב.

אף על פי כך, כאשר בודקים את יכולות הזום של המצלמה, חשוב לבדוק האם מדובר בזום אופטי, דיגיטלי או שילוב של השניים.

זום דיגיטלי מאפשר לך תקריב לאובייקט הצילום על ידי "חיתוך" האובייקט המצולם מסביבתו. האובייקט יופיע גדול יותר בתמונה, אבל איכות החדות והפרטים בתמונה תקטן עקב תוצאת ה"חיתוך" ברוב מצלמות הטלפון הנייד מותקן זום דיגיטלי.

זום אופטי מבצע תקריב על ידי הזזה פיזית של העדשה להגדלת האובייקט המצולם. בשינוי הפיזי של העדשה,

חיישן המצלמה נשאר מותאם לגמרי לאובייקט כך שאיכות התמונה לא נפגעת בהגדלה.

 

מסכי מצלמות:

כמעט לכל המצלמות הדיגיטליות יש מסך מובנה המציג את האובייקט שאתה מצלם, כולל אפשרות לצפות ולערוך תמונות אחרי הצילום וכמובן לכוון דרכו את אפשרויות הצילום. בחלק מהמצלמות המסך מתקפל ונפתח באופן המאפשר לצלם פורטרט עצמי וצילום ממצבים שאינם בגובה העיניים כגון בתוך קהל אנשים.

מצלמות מסכי המגע כוללות בקרת צילום נוחה ואינטואטיבית בדומה לבקרה הקיימת בטלפון הנייד.

מסך המגע גם מאפשר לך לבחור באיזה אזור אתה רוצה למקד את הפוקוס או להסדיר את החשיפה

פשוט על ידי נגיעה באזור זה על המסך.

כוונות הצילום: (עינית)

ככל שמסכי המצלמות הדיגיטליים משתכללים, יצרני המצלמות יותר מוותרים על הכללת כוונת הצילום המסורתית. אף על פי כן, לכוונת הצילום המסורתית ישנם יתרונות רבים. ראשית, הרבה יותר קל לראות באופן ברור את אובייקט הצילום בתנאי אור בהיר דרך כוונת הצילום (שלא כמו מסך המגע) כמו כן, כאשר מצמידים את המצלמה לפנים, יציבות הצילום גדולה יותר ועוזרת גם לחדות התמונות. שנית, מסכי המגע צורכים הרבה חשמל,

כך שבעת שימוש בכוונת הצילום ניתן לכבות את מסך המגע ולחסוך במשאבי סוללה.

 

במצלמות המסורתיות כוונת המצלמה הנה אופטית. משמעות הדבר היא שהאובייקט המצולם נראה בדיוק כמו שיראה בתמונה המצולמת. כוונות אופטיות עושות שימוש במראה פנימית המעבירה את האור דרך העדשה לעינית הכוונת. בעת הצילום המראה מתקפלת במהירות על מנת לאפשר לאור ולתמונה להגיע לחיישן הצילום.

כל המצלמות ה DSLR הטובות ביותר כוללות כוונת אופטית. חלק מהמצלמות כוללות כוונת דיגיטלית,

שהנה בעצם מסך דיגיטלי קטן נוסף המותקן על העינית. לכוונות הדיגיטליות יש יתרון שדרכן ניתן לראות בדיוק איך תיראה התמונה הסופית, גם לאחר כיוון ועריכת אפקטי צילום שונים, אבל באופן כולל כוונות אלו נחשבות לנחותות יותר מהכוונות האופטיות.

 

מייצבי תמונה:

בחלק מהמצלמות מותקנים מייצבי תמונה. רכיבים אלו מתוכננים באופן שהפרעות יציבות המגיעות מידי הצלם

לא יפגעו באיכות התמונה (רעד = טשטוש) מייצבי תמונה חשובים במיוחד למצלמות עם זום גדול המצלמות עצמים במרחק רב. ככל שהאובייקט המצולם רחוק יותר – אפקט חוסר היציבות גדול יותר.

ישנם שני סוגים של מייצבי תמונה: אופטי ודיגיטלי. המייצב האופטי מתקן באמצעות עדשה מיוחדת, הנעה באופן שמייצב את הרעידות במצלמה. מייצבים אופטיים נחשבים לטובים יותר, היות והם אינם מבצעים מניפולציית תיקון בתמונה עצמה ולפי כך אינם מפחיתים מאיכותה.

מייצבים דיגיטליים פועלים על עיקרון ניתוח ועיבוד דיגיטלי של התמונה המתקבלת ותיקון ההפרעות הנובעות מחוסר היציבות. המעבד הדיגיטלי בוחר חלקים טובים מתמונות רבות שנקלטו ומעבד אותן לתוצאה הטובה ביותר.

 

פוקוס אוטומטי:

כיוון הגדרות הפוקוס במצלמה קובע איזה חלק/אזור בתמונה יהיה חד.

במצלמות הקומפקטיות, מערכת הפוקוס הנה אוטומטית לגמרי והיא זו שקובעת איזה חלק בתמונה יישאר חד.

מערכת כזו בדרך כלל עובדת יפה, אבל לעיתים היא בוחרת את החלק או העצם הלא נכון להתמקד בו לפוקוס,

לדוגמה- בצילום דרך חלון, המערכת עשויה להתמקד בחלון עצמו כאובייקט המרכזי. בדגמי מצלמות קומפקטיות זולות רבים לא קיימת בכלל אפשרות להעביר את השליטה לפוקוס ידני.

לדגמי מצלמות מתקדמות יותר (ויקרות יותר) קומפקטיות ומעלה, יש גם אופציית פוקוס ידני לנוחות המשתמש.

מערכת הפוקוס הידנית מאפשרת לך לבחור את נקודת המיקוד באמצעות סיבוב טבעת מיקוד קטנה,

או במצלמות עם מסך מגע- נגיעה במסך במקום בו רוצים למקד את הפוקוס. אפשרות ידנית זו חשובה במיוחד במקרים בהם העצם/אזור למיקוד אינו נמצא במרכז התמונה הנקלטת.

במצלמות בעלות כוונות מתקדמות כמו שיש בדגמי DSLR יש בהרבה מהמקרים כמה נקודות אפשריות למיקוד

הניתנות לבחירה דרך כוונת המצלמה. ניתן לבחור מראש באחת מנקודות המיקוד ואפשרות זו מועילה מאוד במקרים בהם אתה יודע בוודאות היכן בתמונה יהיה האובייקט בו יש להתמקד. בדגמי DSLR המתקדמים ביותר מובנית מערכת מיקוד אוטומטית, המסוגלת "לחזות" את נקודת המיקוד הרצויה תוך כדי תנועה, כמו במקרה של צילום מכונית נוסעת ובדיוק ברגע הצילום קובעת את נקודת המיקוד האופטימלית לקבלת חדות טובה.

 

רגישות החיישן, איזון הבהירות ואפשרות חשיפה ידנית:

ברוב דגמי המצלמות, להוציא את דגמי הקומפאקט במחיר נמוך, קיימת אפשרות לכוון את תנאי החשיפה לאור.

כיוון תנאי החשיפה כולל קודם לכל את רמת רגישות החיישן (ISO), מפתח הצמצם וזמן החשיפה.

שליטה ידנית בשלושת אלו, עוזרת לצלם בתנאי אור בעייתיים כגון אבק באוויר, וכן מאפשרת אפקטים יצירתיים

כגון עומק שדה הראיה (איזה חלקים בתמונה יהיו בפוקוס ואיזה לא)

 

רמת ה ISO חשובה במיוחד היות שהיא קובעת את רמת רגישות החיישן באופן אפקטיבי.

תמיד מומלץ לבדוק את רמת ה ISO המרבית האפשרית בדגם של מצלמה. רמת ISO גבוהה יותר,

פירושה שחיישן המצלמה רגיש יותר לאור ולפיכך מסוגל לצלם בתנאי אור קשים יותר ללא פלאש.

 

בחלק מדגמי המצלמות ניתן גם לכוון את איזון הבהירות בתמונה. איזון הבהירות חשוב מכיוון שמקורות שונים של אור, כגון אור שמש מול אור מתאורה מלאכותית, משפיעים על הצבעים המתקבלים בתמונה, כך שבכיוון שגוי יכולים להתקבל צבעים שאינם נראים טבעיים.

 

צילום ברצף:

חלק מדגמי המצלמות תומכות בצילומי רצף מהיר. אפשרות זו נותנת לך להחזיק את לחצן הצילום לחוץ,

ובזמן זה, המצלמה מצלמת רצף מהיר של תמונות. צילום רצף מהיר מועיל בצילום של עצמים הנעים מהר.

המהירות בה מסוגלת המצלמה לצלם את צילומי הרצף, נמדדת במספר צילומים לשנייה וברוב הדגמים נקבע "גבול עליון" למספר הצילומים לשנייה האפשרי במצב "צילום רצף מהיר" להשלמת יכולת זו, יהיה עליך להשתמש בכרטיס זיכרון טוב, המסוגל לשמור את הצילומים במהירות גבוהה וללא אבדן איכות.

 

סוגי עדשות:

לדגמי מצלמות המערכת ודגמי ה DSLR קיימים מאות של עדשות שונות אפשריות לשימוש, מגוון המאפשר לך טווח עצום של אפשרויות יצירתיות לצילום. סוגי העדשות מתחלקות לכמה קטגוריות עיקריות מובחנות,

כאשר לכל אחת מהקטגוריות יש את היתרונות המובחנים שלה.

 

עיקריות –

עדשות מקטגורית "עיקריות" הן עדשות בעלות זום מקובע. תכונה זו עושה אותן יותר פשוטות ודורשת פחות רכיבי זכוכית לקליטת התמונה. היתרון של מבנה פשוט זה, הנו ביכולתן לקלוט יותר אור, דרך צמצם רחב ביותר

כך שהתוצאה המתקבלת הנה פורטרט חד ביותר, בעל רקע מטושטש.

 

עדשות זום –

עדשות הזום מאפשרות לך לשנות את מרחק המיקוד כך שתוכל במהירות לצלם תקריב של האירוע.

היכולת לשנות במהירות את גודל האובייקט המצולם, עושה סוג זה של עדשות יכולות מגוונות ומתאימות במיוחד לצילומי טיולים בהם סביר שיהיה צורך במגוון מרחקי צילום של אובייקטים קרובים ומרוחקים.

 

עדשות רחבות זווית –

עדשות רחבות זווית המקובעות לשדה מיקוד רחב במיוחד, תכונה המאפשרת לך להתאים עצמים גדולים במיוחד לתמונה (גם מקרוב) עדשות אולטרה-רחבות זווית, הנקראות גם "עדשות עין דג" יוצרות שדה מיקוד רחב מאוד,

באופן שמעוות את התמונה ויוצר אפקטים מעניינים.

 

עדשות מאקרו –

עדשות מאקרו מסוגלות להגדיל עצמים קטנים, דוגמת חרקים. עם עדשת מאקרו ניתן לצלם כמה סנטימטרים

מהאובייקט ועדיין לקבל תמונה חדה ואיכותית.

 

עדשות תלת ממד (3D) –

חלק מיצרני העדשות יצרו עדשות תלת ממד מיוחדות, המאפשרות צילום תלת ממדי של אובייקט עם מצלמה רגילה. הן מצלמות תמונה חצויה לשניים, כאשר בפועל מצולמות שתי תמונות המופיעות כאחת.

קובץ התמונה המתקבל, הופך לתמונה תלת ממדית באמצעות תוכנה במחשב.

 

צמצם העדשה:

צמצם העדשה הנו גודל חור מתכוונן בעדשה דרכו יכול לעבור אור אל החיישן. בצמצם פתוח הרבה אור יכול לעבור וזמן החשיפה יכול להיות קצר יותר, כדי שהאובייקט הנע המצולם "יקפא" במקום. בצמצם סגור יותר,

נכנס פחות אור וזמן החשיפה לכן ארוך יותר, כך שהאובייקט הנע המצולם "נמרך" ובאופן זה ניתן גם לקבוע כמה ואיזה חלק מהתמונה יהיה בפוקוס (בהתאם למידת התנועה שלו)

 

גודל מפתח הצמצם נמדד במספר ה f ושווה לבדוק במצלמה עד איזה ערך נמוך במספר ה f ניתן להגיע בדגם.

במקרה של דגם מצלמה בעלת האפשרות להחלפת עדשות, מספר ה f יהיה תלוי בסוג העדשה ולא במצלמה עצמה.

ככל שמספר ה f נמוך יותר, הצמצם יכול להיפתח יותר רחב והמצלמה תוכל לקלוט יותר אור.

מצלמות בעלות מפתח צמצם גדול יותר מסוגלות להפיק תמונות איכותיות יותר בתנאי אור בעייתיים.

 WiFi, בלוטות' ו NFC:

WiFi Bluetooth ו NFC (תקשורת שדה קרוב) הנם שיטות חיבור אלחוטי בין המצלמה להתקנים אחרים ולרשת האינטרנט. החיבור האלחוטי מאפשר לך לשלוח תמונות מהמצלמה למחשב או לטלפון הנייד,

ובדגמי מצלמות אחדים אף מאפשר צילום תמונות מרחוק דרך שלט אפליקציית שלט-רחוק המופעלת מהמחשב או הטלפון הנייד שלך. בעזרת החיבור האלחוטי לרשת, ניתן גם להעלות תמונות ישירות לפייסבוק או לטוויטר.

חלק מדגמי המצלמות מאפשר גם הורדת תוכנות עריכת תמונות מהרשת למצלמה.

 

GPS:

מצלמות בעלות GPS מובנה, מסוגלות לתייג באופן אוטומטי את התמונה המצולמת למקום בו היא צולמה.

המיקום המתויג נשמר בקובץ התמונה באופן שניתן להשתמש בו גם בהעלאת התמונה למחשב או לכל מקום אחר.

מידע המיקום המוצמד לתמונה מאפשר לך לקבץ יחד את כל התמונות מאותו המיקום וכן ליצור "מפת טיול"

בהתאם למסלול בו היית.

 

אפקטים יצירתיים:

רוב דגמי המצלמות כוללים מגוון רב של אפקטים יצירתיים ליישום בתמונות המצולמות.

אפקטים אלו כוללים שינוי הצבעים בתמונה, שינוי הפרספקטיבה, שינויי גוון וצורה.

ניתן ליצור צילומי עיר מעניינים בשחור לבן או "חום עתיק" או להוסיף אפקטים יצירתיים לתמונות נוף

כגון צבעי מים או "ציור גיר פנדה". דגמי מצלמות רבים כוללים ניתוח אוטומטי של האובייקט המצולם

והתאמת האפשרויות היצירתיות בהתאם כמו במקרה של אובייקט בעל תאורת רקע.

ווידיאו:

כל דגמי המצלמות החדשות מסוגלות לצלם גם סרטון ווידיאו, כך שאין צורך לסחוב גם מצלמת ווידיאו בנוסף.

חלק מדגמי המצלמות מסוגלות לצלם באיכות Full HD וחלק אפילו באיכות 4k

מצלמות DSLR בעלות יכולות ווידיאו מובנה מסוגלות להפיק סרטון ווידיאו באיכות מעולה והן מאוד פופולריות בקרב יוצרי סרטים חובבנים. יש לזכור כי צילום ווידיאו תופס הרבה יותר מקום בכרטיס הזיכרון שלך מאשר תמונות.

דלג לתוכן מרכזי