עסקה כושלת? כל הדרכים להתלונן

עסקה כושלת? כל הדרכים להתלונן
 
כולנו רוצים שכל רכישה שלנו תסתיים על הצד הטוב ביותר. אנו צודקים כשאנו מבקשים מכל עסק להיות הוגן אתנו ולהציג לנו תהליך קניה מכובד וחיובי. אך רצונות לחוד ומציאות לחוד, ולכן אנו זקוקים לעתים לגופים שיכולים לסייע לנו להגיש תלונה על שירות לא הוגן או אפילו על מעשי הטעייה ורמייה. בארץ קיימים כללי צרכנות מחייבים וכדאי שתדעו שאם נפגעתם כשרכשתם בעסק לא אמין או כזה שאינו עומד בכללים, יש לכם בהחלט לאן לפנות.
 
אמון הציבוראמון הציבור - www.emun.org
 

אמון הציבור הוא גוף חשוב שפועל כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח). מדובר בארגון מידע שפועל רבות בנושא התרבות העסקית למטרה של הגינות עסקית. בשוק מסחרי די פרוע כמו שקיים בישראל ניתן לראות כיצד לארגון זה יש נגיעה בנושאים מהותיים כמו החשיבות של הצגת מידע אמין, חומרתו של פרסום מטעה, חוסר תרבות בכל הקשור לשירות, ואף מהלכי שיווק אגרסיביים שלעתים מהלכים על החבל הדק בין מכירה עם לחץ מסוים לבין הונאה ורמייה. אמון הציבור מנסה להגן הן על הצרכן שנחשף לפעולות המקוממות של עסקים לא אמינים ולא איכותיים והן על בעלי עסקים שמוצאים את עצמם מנסים לשרוד מול עסקים שליליים המנסים לשכנע לקוחות רבים בצורה לא הוגנת.

עבור הלקוחות הרי שמדובר בכתובת חשובה מאוד ליישוב מחלוקות שונות בינם לבין בתי העסק. מעבר למידע החשוב שהארגון מספק לציבור הצרכנים בישראל, ובכך מונע מרבים ללכת שולל אחרי הבטחות שווא ופעולות זדוניות, מתקבלות תלונות מצרכנים גם אם הן קשורות לעסק או גוף שאינו מחויב לכללים המחמירים של הארגון. קבלת התלונה פותחת תהליך של בדיקה מול העסק (בהתאם לפעילותו הפרטנית ובהתאם לאופי התחום שבו הוא פועל), ובמקרים רבים רואה הלקוח כיצד הפנייה מביאה להתייחסות רצינית של בית העסק ולהבעת רצון לפתור מחלוקות, בעיות, תלונות, וכיו'.

לארגון אמון הציבור אפשר לפנות בדרכים הבאות –

  • אתר האינטרנט (לאחר הרשמה וקבלת שם משתמש וסיסמא).
  • מוקד תלונות שפועל בין השעות 13:00-17:00.
  • השארת הודעה במענה קולי במשך כל שעות היממה במספר – 03-5606069.
חשוב לדעת שלאחר הגשת תלונה ניתן לגשת אל אתר האינטרנט, להקליד בתיבה המיועדת לכך את שם המשתמש והסיסמא שלכם, ולראות מה קורה או מה טופל במקרה שלכם. אם מבררים לגבי תלונה בטלפון עליכם להשתמש במספר האסמכתא של התלונה (שקיבלתם ברגע שהגשתם אותה).
 
אתר "תלונה" - www.tluna.co.il
 

תלונהאתר תלונה מנסה גם הוא לסייע לציבור הצרכנים בארץ ומטרתו היא לשפר בצורה מהותית את רמת השירות בישראל. מאחר ומדובר במשימה לא פשוטה מנסה האתר להציג כמה שיותר עסקים וגופים בישראל שלגביהם ניתן להגיש תלונות שונות. במקרים מעניינים אפשר לראות כיצד תלונות מיוחדות הפכו לתביעות ייצוגיות אל מול עסקים שונים. באתר מופיעים גופים ממשלתיים ומוסדות ציבוריים, כך שלא מדובר רק בעסקים קטנים או בחברות גדולות.

לקוחות שמרגישים פגיעה מסוימת משירות העסק שבו רכשו מוצר מסוים יכולים לבחור מבין רשימת הגופים שמוצגים באתר ולרשום את תלונתם. האתר מציע אפשרות של רישום עסק או ארגון שאינו קיים באתר בכדי להרחיב את פעילותו ולהציג את יכולתו לטפל בכל מקרה. אתר תלונה מעביר את הפנייה שלכם אל המחלקה או הגוף שאחראיים על פניות הציבור ושירות הלקוחות של העסק או המוסד לגביו התלוננתם, ודורש מהם התייחסות
עניינית בתוך לא יאוחר מ-14 ימי עבודה.
 
בכדי להגיש תלונה יש להיכנס לקטגוריה "הוסף תלונה חדשה" המסומנת ברקע מלבני אדום באתר, ולמלא את הפרטים הנדרשים. במקום המיועד ל"תיאור הבעיה" דורשת הנהלת האתר להימנע בכל מכל מטקסטים גסים או בוטים. זאת בכדי שתלונות שתועברנה תכבדנה הן את כותבן, הן את האתר, והן את הגוף שמקבל לידיו את התלונה. הדבר גם מגדיל את הסיכוי להתייחסות רצינית ולטיפול אמיתי ומהיר בבעיה.
 
המועצה הישראלית לצרכנות - www.consumers.org.il
 
המועצה הישראלית לצרכנותהמועצה הישראלית לצרכנות נחשבת לארגון הצרכנים הגדול ביותר בישראל. מדובר בחברה ממשלתית שגם היא מלכ"ר הפועל בצורה בלתי תלויה. המועצה לא רק מטפלת בתלונות של לקוחות ובייצוג של צרכנים אל מול גורמים רבים (כולל רשויות המדינה) אלא שהיא גם עוסקת בהסברה צרכנית, בארגון של מאבקים צרכניים, ובניסיון אמיתי למצוא פתרונות להתנהגות לא הולמת של עסקים וגופים אל מול צרכני ישראל.

המועצה פועלת באמצעות מערכי הסברה ואף יוזמת תהליכי חינוך לצרכנות נבונה בכדי לשנות את המצב הדי עגום בשוק. בנוסף, היא מקבלת את תלונות הציבור ומציגה רמת אכיפה מרשימה אל מול גורמים בכל סדר גודל. כך נוצרת הרתעה שמעניקה לצרכן הישראלי יותר כוח בכל קניה. מהלכים אלו הינם חלק מקידום זכויותיהם של הצרכנים בארץ והם מביאים להגדלת הסיכוי של כל עסקה להיות מוצלחת ואיכותית.

באתר המועצה הישראלית לצרכנות מחכה לצרכנים אפשרות פשוטה ומהירה להגשת תלונה. כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על הקישור "תלונות" בשורת הקישורים העליונה שצבועה בשחור ולקבל על המסך טופס תלונה מסודר וברור. חשוב להדגיש שהטופס משמש רק לפנייה חדשה ואין להגיש את אותה פנייה שוב ושוב. יש למלא את כל הפרטים בצורה מדויקת ואם יש חומר או מסמכים שאתם מעוניינים לצרף תצטרכו לפקסס או לשלוח אותם בדואר רגיל.
 
חוות דעת שלילית באתרי השוואת מחירים
 

זאפנושא הצרכנות ברשת האינטרנט זוכה להתייחסות מרשימה ביותר מאתרי השוואת מחירים איכותיים. כך יכול כל אדם שמבצע רכישות באינטרנט לראות כיצד הוא נעזר באתרים מקצועיים אלו לא רק בכדי למצוא מחירים טובים לכל עסקה אלא גם ככתובת להציג את מה שהוא חושב על החנות שבה רכש. מי שנכנס לאתרי השוואת מחירים כמו "זאפ" או "רט" רואה כיצד הוא מקבל מקום לבצע פעולות צרכניות חשובות ביותר, כמו למשל –

  • דירוג החנות.
  • תיאור חוויית הקניה בצורה פרטנית ביותר (בין אם היא חיובית או שלילית).
  • בדיקת המלצות של צרכנים שכבר רכשו בחנות מקוונת מסוימת.

חשוב להבין שמדובר כאן בכוח צרכני עצום. זאת בזכות היכולת של כל גולש/לקוח להסביר בגוף ראשון ובצורה אמינה ומהירה ביותר על הדרך שבה נפגע מחנות מסוימת ובכך להזהיר קונים אחרים שדואגים להתעדכן במידע שמתווסף כל הזמן. כמובן שאם יש למישהו מילה טובה לגבי חנות אינטרנט שבאמת מנסה לעשות הכול בכדי לספק ללקוחותיה שירות הוגן ואמין, הרי שהמקום מתאים גם לכך כאמור.

בפועל, מרתק לראות כיצד הכוח הצרכני המרשים הזה באמת מביא עסקים רבים להתייחס למה שנכתב ברצינות ולטפל בצורה מכובדת ומהירה בלקוח שנפגע, בכדי שזה יסיר את מילותיו הקשות באתר. ביקורת שלילית באתר השוואת מחירים בעל תפוצה רחבה היא יותר מדבר לא נעים אלא שהיא יכולה לגרום לנזקים כספיים לא זניחים כלל.
 
ייעוץ בנושא צרכנות
 

עם כל הכבוד לכל הדרכים להגיש תלונה או לתת ביקורת, מקרים מסוימים מצריכים ייעוץ. פרסום ביקורת שלילית על חנות בפורום צרכנות יכולה להוביל גם היא לטיפול ופיתרון הבעיה מצד העסק. אם יש לכם שאלות או שאתם לא כל כך יודעים כיצד לפעול נגד עסק/חנות שפגעה בכם, מומלץ להתייעץ בפורומי הצרכנות המובילים ברשת כגון תפוז, נענע10 ו-Ynet.

דלג לתוכן מרכזי